HOME • LEERKRACHTEVALUATIE • INZET VAN FLITSBEZOEKEN
Wie aan leerkrachtevaluatie denkt, denkt vaak aan klasbezoeken of klasobservaties. Over het uitvoeren van deze bezoeken of observaties wordt vastgesteld dat ze tijdsintensief zijn. Daarom hanteren sommige scholen ‘flitsbezoeken’. Hiermee blijft de directeur in korte tijd inhoudelijk goed en gericht op de hoogte van de kwaliteit van de lessen in de school. In het voorbeeld hieronder blijkt dat de inzet van flitsbezoeken ervoor kan zorgen dat er gepast kan worden ingespeeld op noden van leerkrachten en dat tegelijk het strategisch beleid van de school kan worden bewaakt.
Binnen een Oost-Vlaamse basisschool wordt leerkrachtevaluatie door de directeur in de eerste plaats gebruikt om zicht te krijgen op de competenties van leerkrachten, wat ervoor zorgt dat leerkrachten individueel en op maat kunnen worden ondersteund. Een tweede doelstelling van leerkrachtevaluatie bestaat erin om de gedeelde visie binnen de school die via het strategisch beleid nagestreefd wordt, verder te bestendigen. Hiervoor zet de directeur doelbewust in op flitsbezoeken. Deze flitsbezoeken zijn formatief bedoeld, dus om feedback te kunnen voorzien aan de leerkrachten. Daarom worden de flitsbezoeken ook altijd gevolgd door een gesprek met de leerkracht. De directeur wil met de flitsbezoeken ook zijn betrokkenheid ten aanzien van de klaspraktijk van leerkrachten tonen. Concreet houden de flitsbezoeken in dat de directeur onaangekondigd zeven tot acht keer langskomt op een periode van twee weken tijd in de klas, telkens voor vijf tot tien minuten. Na deze reeks flitsbezoeken volgt een gesprek met de leerkracht. Op voorhand wordt aan de leerkrachten gecommuniceerd op een personeelsvergadering waarop de directeur zeker zal letten; dit is gekoppeld aan de strategische jaardoelstellingen, bijvoorbeeld de integratie van contract- en hoekenwerk in hun klaspraktijk.
Deze manier van werken heeft de directeur geleidelijk geïntroduceerd bij het team. Zo heeft hij in het verleden eerst flitsbezoeken gedaan bij beginnende leerkrachten, daarna bij de leerkrachten die in team-teaching staan, daarna bij vrijwilligers, om dit vervolgens uit te breiden naar alle leerkrachten. Hij had zelf het gevoel dat deze geleidelijke aanpak wel nodig was om geen onrust te creëren binnen het team. Alle leerkrachten geven aan dat ze flitsbezoeken krijgen en de meerderheid vindt dit ook goed.
Met betrekking tot de formele leerkrachtevaluatieprocedure zoals voorgeschreven door het decreet rechtspositie, ziet de directeur deze flitsbezoeken en het daaropvolgend gesprek als een voorloper van een meer uitgebreid functioneringsgesprek dat dan wel ingebed zit in de vierjarige evaluatiecyclus, waarbij hij de nadruk legt op loopbaanbegeleiding van de leerkrachten.