HOME • OPDRACHTTOEWIJZING • EXPERTLERAREN ALS CO-TEACHER
Er is weinig taakdifferentiatie in de meeste scholen. We stellen echter vast dat een aantal scholen bewust een aantal taken creëren in hun team, naast de onderwijsopdracht. Dit doen ze om de leerkrachten te ondersteunen en om de expertise van leerkrachten ook gericht in te zetten, zowel in functie van het strategisch beleid als de noden van individuele leerkrachten.
In een Antwerpse basisschool zetten ze gericht een expertleerkracht in per leerjaar die klasleerkrachten van eenzelfde jaar ondersteunen als SES-coach. De rol van SES-coach wordt heel duidelijk toegewezen aan leerkrachten die mee ervoor kunnen zorgen dat de centrale missie wordt bereikt (nl. het beste onderwijs bieden aan de diverse leerlingenpopulatie die de school kent). De meerwaarde van deze rol is het feit dat leerkrachten worden versterkt op vlak van klasmanagement en didactische keuzes, maar dat ze tevens worden ondersteund in het leren omgaan met de constante instroom en leerachterstand.
Uit de interviews met twee SES-leerkrachten blijkt ook dat deze taak toegewezen wordt aan leerkrachten die als expert kunnen worden gezien op vakdidactisch en/of pedagogisch vlak. Tegelijk tonen deze interviews aan dat bij de toewijzing van leerkrachten ook voldoende rekening wordt gehouden met de wensen en noden van deze SES-leerkrachten zelf.