HOME • OPDRACHTTOEWIJZING • INSPELEN OP TALENTEN VAN LERAREN
In functie van een strategische opdrachttoewijzing gaan zowel basisscholen als secundaire scholen op zoek naar de talenten van leerkrachten en houden ze er rekening mee bij het toewijzen van een opdracht. In de voorbeelden hieronder blijkt dat dit ervoor kan zorgen dat zowel de individuele wensen van personeelsleden worden ingevuld en tegelijk ook dat het strategisch beleid van de school wordt bewaakt.
De directeur uit een West-Vlaamse basisschool bewaakt dat er een zekere continuïteit in de opdracht blijft behouden in functie van de werklast die verandering voor leerkrachten met zich meebrengt. Toch kijkt hij bewust naar talenten van leerkrachten om bepaalde taken toe te wijzen. Zo is er een leerkracht die de taak van ‘nestjuf’ op zich neemt vanuit haar expertise die ze opdeed door het volgen van cursussen rond emotionele remediëring. Deze nestjuf wordt twee uur vrijgesteld om klassen te bezoeken, groepen uit een klas te halen of met individuele leerlingen een gesprek te voeren. Verder is er ook een leerkracht die dramales geeft aan de verschillende klassen vanuit haar eigen ervaring met toneel. Deze benoemde functies zijn duidelijk gelinkt aan het strategisch beleid van de school. Zo is het aanstellen van een ‘nestjuf’ gekoppeld aan de nestwerking binnen de school, waarbinnen emotionele remediëring als één van de centrale pijlers van het strategisch beleid een plaats krijgt. Dramales past dan weer binnen de techniek Forum zoals beschreven in het strategisch schoolbeleid, waarvoor om de veertien dagen de hele school op vrijdagvoormiddag samenkomt om te tonen wat ze hebben geleerd. De toewijzing van opdrachten blijkt in deze school zowel in overleg met het schoolbestuur als met leerkrachten zelf te worden bepaald. In de mate van het mogelijke wordt rekening gehouden met de wensen van leerkrachten, maar ook het schoolbestuur kan in dit verband wensen kenbaar maken.
In een Limburgse basisschool valt ons verder ook een inspirerende praktijk op in dit verband. Eén van de pijlers van het strategisch beleid van deze school gaat over het inzetten op de talenten van de leerlingen. De directeur wil dit doortrekken naar het inzetten op de talenten van de leerkrachten. Ze kiest er dan ook bewust voor om de grootste klasgroepen in de school niet op te splitsen, maar om hier in te zetten op team-teaching.
Concreet betekent dit dat in vier leerjaren met een variërende groepsgrootte van 26 tot 30 kinderen één fulltime leerkracht staat die wordt ondersteund door een team-teacher voor 16 lestijden. Hierbij verdelen de twee leerkrachten de vakgebieden waarvoor zij eindverantwoordelijke zijn onder elkaar volgens hun talenten. Diegene die fulltime in de klas staat wordt als ‘anker’ van de klas gezien. Dit kan ook de minst ervaren leerkracht zijn indien de meest ervaren leerkracht iemand is die deeltijds werkt. De directie staat er ook op dat beide leerkrachten echt samen aan de slag gaan met de groep. Op die manier wil de directeur de talenten en interesses van leerkrachten aanspreken en tegelijk ondersteuning bieden in de grotere klassen. De opdrachttoewijzing wordt ook besproken met de leerkrachten in individuele gesprekken aan het einde van het schooljaar waarbij zij te kennen kunnen geven wat ze zien zitten. Zowel de directie als de leerkrachten benadrukken dat de verstandhouding of ‘klik’ wel belangrijk is tussen de twee leerkrachten bij team-teaching. Dit wordt ook in de individuele gesprekken besproken.