HOME • OPDRACHTTOEWIJZING • MULTI-INZETBAARHEID
Scholen moeten regelmatig snel op zoek naar een leerkracht om deze in te schakelen in een vervangingsopdracht. Iemand geschikt vinden die ook past binnen de schoolcultuur en het doelpubliek van de school kent, is niet altijd evident. Sommige scholen gaan in dit verband op zoek naar creatieve oplossingen. Uit het hieronder beschreven voorbeeld blijkt dat multi-inzetbare leerkrachten soms soelaas kunnen bieden.
In een Oost-Vlaamse secundaire school hebben ze er bij de start van het schooljaar 2017-2018 heel bewust voor gekozen om een leerkracht aan te stellen die een multi-inzetbare opdracht kan uitvoeren of die kan optreden als “vliegende brigade”. Dit zorgt ervoor dat de school op een proactieve manier kan inspelen op het vervangingstekort waarmee ook deze school te maken krijgt. De leerkracht met de multi-inzetbare opdracht geeft zelf een aantal uren les die ingeroosterd zijn aan
het begin of het einde van de dag en staat verder in voor vervangingen. Tijdens deze vervangende uren voorziet deze leerkracht in extra praktijkwerk, daar waar de nood het hoogst is. Wanneer er geen vervangingen zijn, treedt deze leerkracht op als co-teacher in de moeilijkste en grootste klasgroepen. De uren waarop co-teaching kan plaatsvinden, worden aan het begin van het schooljaar vastgelegd in functie van de klasgroepen die daar het meeste nood aan hebben.
Verder is het opvallend dat voor deze functie een leerkracht met een heel specifiek profiel is geselecteerd. Enerzijds is er rekening gehouden met de noden van de leerkracht die de functie uitoefent en die van de collega-leerkrachten. Anderzijds is bij de selectie van deze functie gelet op het feit dat het iemand is die zich (1) flexibel kan opstellen, (2) ervaring heeft in de sector en (3) ervaring heeft met moeilijke klasgroepen.
Uit het interview met de leerkracht die de multi-inzetbare opdracht uitoefent, blijkt dat de leerkracht in kwestie zich gewaardeerd voelt door zowel de directeur als de mede-collega’s die de ondersteuning van de leerkracht in kwestie sterk waarderen. Deze multi-inzetbare opdracht wordt als het ware aanschouwd als een dankbare rol.