HOME • PROFESSIONELE ONTWIKKELING • EEN BELEID OP NIVEAU VAN DE SCHOLENGEMEENSCHAP
Binnen de scholengemeenschap bundelen scholen soms hun krachten om samen te werken aan professionele ontwikkeling van hun teamleden. Dit is ook gekoppeld aan het strategisch beleid waar scholen met dezelfde uitdagingen kampen (bv. ZILL in scholen van KOV) en aan individuele noden van leerkrachten (bv. er worden verschillende workshops aangeboden waartussen leerkrachten kunnen kiezen). Onderstaand voorbeeld illustreert dit.
In een Limburgse basisschool wordt op scholengemeenschapsniveau bewust nagedacht hoe ze krachten kunnen bundelen met betrekking tot de professionele ontwikkeling van de personeelsleden in hun scholen. Hierbij bekijken ze zowel het strategisch beleid als de individuele noden van teamleden in de scholen. De professionele ontwikkeling die wordt geboden op scholengemeenschapsniveau is tweeledig: enerzijds wordt jaarlijks een gezamenlijke pedagogische studiedag georganiseerd en anderzijds worden ‘lerende netwerken’ ingericht omtrent specifieke thema’s waaraan teamleden uit alle scholen deelnemen. Hierbij wordt onder andere de nadruk gelegd op het inzetten van expertise van teamleden om de schoolteams te versterken, wat ook aansluit bij de visie binnen de school en scholengemeenschap om in te zetten op de talenten van personeelsleden. Zowel de pedagogische studiedag als de lerende netwerken worden door de directie van de school als positief ervaren, onder andere omdat scholen elkaar hierdoor kunnen inspireren en ondersteunen. De leerkrachten binnen de school geven ook aan dat zij de professionele ontwikkeling op scholengemeenschapsniveau als zinvol ervaren voor hun praktijk.