HOME • LEERKRACHTEVALUATIE • TAKEN VERDELEN
Leerkrachtevaluatie bestaat zowel uit een formatief deel waarbij wordt ingezet op de professionele ontwikkeling van leerkrachten en een summatief deel waarbij een evaluatie met conclusie voldoende/onvoldoende wordt genomen. Hierbij kunnen wettelijk slechts enkele leden in het schoolteam de rol van evaluator op zich nemen. Dit betekent echter niet dat wat het formatieve deel betreft ook geen beroep kan worden gedaan op andere collega’s in de school. Onderstaand voorbeeld toont hoe dit strategisch kan gebeuren.
Om samen te werken aan het strategisch beleid, zijn er in een Antwerpse basisschool verschillende werkgroepen die samenhangen met de gestelde prioriteiten. Deze werkgroepen krijgen meerdere schooljaren de tijd om een bepaalde prioriteit uit te werken en naar het volledige team te vertalen. Het eerste schooljaar verkennen de leden van de werkgroep zelf de prioriteit en specialiseren zij zich hierin. Het tweede jaar werken zij zaken uit voor de klaspraktijk in de school en communiceren zij hierover naar het volledige team (bvb. via personeelsvergaderingen, pedagogische studiedagen). Gedurende het derde schooljaar staan de leden van de werkgroep dan in voor de coaching van het lerarenteam in de school. Hiervoor maken zij gebruik van hospitatie bij de collega’s, gevolgd door een feedbackgesprek met betrekking tot de prioriteit. Op deze manier zorgt de school ervoor dat het strategisch beleid bij alle leerkrachten op de klasvloer doorsijpelt en dat zij hieromtrent ook individuele feedback en coaching krijgen die inspelen op hun individuele noden als leerkracht om met de prioriteit aan de slag te gaan. Zowel directie als leerkrachten ervaren deze praktijk als positief.
Tegelijk wordt de directeur ontlast in de opvolging van prioriteiten op de klasvloer en worden de leerkrachten die zich echt hebben gespecialiseerd in de prioriteit ingezet om hun collega’s te coachen. Dit vindt plaats naast de klasbezoeken en functioneringsgesprekken van de directeur.
Hierbij zet de directeur wat klasbezoeken betreft vooral in op tijdelijke leerkrachten en op die ervaren leerkrachten waar zich een nood voordoet. Functioneringsgesprekken worden wel jaarlijks met alle leerkrachten gevoerd waarin de persoonlijke ontwikkelingsnoden aan bod komen.