HOME • PROFESSIONELE ONTWIKKELING • INZETTEN VAN COLLEGA-LEERKRACHTEN
Professionele ontwikkeling betekent ook leren van elkaar binnen de school. We zien dat scholen zich meer en meer bewust zijn van de expertise binnen hun eigen team en deze ook inzetten om andere teamleden te professionaliseren. Hierbij kan worden ingezet op professionele ontwikkeling in het kader van strategische prioriteiten én individuele noden van leerkrachten. De praktijk die we hier beschrijven, tracht beide te verzoenen.
De directie uit een West-Vlaamse secundaire school wil sterk inzetten op het delen van de expertise die in de school aanwezig is; dit aan de hand van verschillende kanalen. Zo wordt bijvoorbeeld sterk ingezet op deling binnen de vakgroepwerking. Omwille van de kleinschaligheid van de school is gekozen om bij het samenstellen van de vakgroepen met vakkenclusters te werken. Een voorbeeld is de vakgroep talen, waarin alle leerkrachten die een taalvak geven samenzitten.
Binnen de vakgroepwerking wil de directeur toch wel de nodige aandacht scheppen voor de professionele ontwikkeling van leerkrachten. Zo heeft de directeur de afgelopen jaren sterk gehamerd op collegiale consultatie binnen de vakgroep, maar worden observaties over de vakgroep heen ook gestimuleerd. Leerkrachten geven zelf aan dat ze het hospiteren bij collega’s toepassen wanneer ze hier nood aan of tijd voor hebben, maar dat ze dit niet structureel inplannen.
Bij het inrichten van pedagogische studiedagen in functie van de strategische prioriteiten zet de directeur in op de sterktes van mensen in haar team.
In plaats van externe sprekers uit te nodigen, organiseerde ze al een markt met doorschuifsysteem waarbij collega’s elkaars standen bezoeken om van elkaar te leren. Daarnaast hecht de directeur ook belang aan het volgen van vormingen door leerkrachten volgens hun individuele noden en wil ze dit zeker faciliteren. Ze zet leerkrachten ook actief aan om de vormingen te delen met de collega’s van hun vakgroep.