HOME • REKRUTERING EN SELECTIE • PROACTIEF REKRUTEREN
Proactief rekruteren betekent dat scholen rekruteren als een continu proces beschouwen: ze gaan op zoek naar kwaliteitsvolle kandidaten zonder er een vrije vacature is op school. Zicht hebben op kwaliteitsvolle kandidaten heeft als voordeel dat bij een vrije vacature onmiddellijk een potentiële collega kan worden gecontacteerd. Proactief rekruteren kan onder andere door contact met de lerarenopleiding of door contact met stagiairs te onderhouden.
… door contact met de lerarenopleiding
Sommige scholen proberen zicht te krijgen op leerkrachten die nieuw op de arbeidsmarkt komen in de regio door een goed contact aan te houden met de lerarenopleiding in de buurt. De lerarenopleiding kan hen zicht geven op afgestudeerde leerkrachten die potentieel hebben om aan te sluiten bij het profiel van de school. Zo wonen directies soms afstudeerbeurzen of bachelorproefvoorstellingen bij om zo kennis te maken met afstuderende leerkrachten. In het hieronder gepresenteerde voorbeeld, zien we ook dat een intensievere samenwerking met de lerarenopleiding op het vlak van rekruteren van leerkrachten kan ontstaan.
Uit het gesprek met de coördinerend directeur van de scholengemeenschap waarvan een West-Vlaamse basisschool deel uitmaakt, blijkt dat de samenwerking met hogescholen in de buurt de laatste tijd is geïntensiveerd. Sinds enkele jaren gaat de coördinerend directeur in juni bij hogescholen langs om een soort van sollicitatietraining te geven aan student-leraren in hun laatste jaar. De scholengemeenschap grijpt op dat moment ook de kans om de scholengemeenschap voor te stellen aan de student-leraren die binnenkort afstuderen, maar ook om hen uit te nodigen voor de sollicitatiegesprekken die op het niveau van de scholengemeenschap worden georganiseerd.
De sollicitatietraining heeft dus een dubbel doel. Ten eerste zorgt de training ervoor dat student-leraren zich kunnen voorbereiden op een sollicitatiegesprek en een goede indruk kunnen nalaten op een sollicitatiegesprek. Ten tweede raakt de scholengemeenschap op deze manier breder bekend en verhoogt de kans op aantal potentiele kandidaten. Hoewel tijdens de sollicitatietraining de missie van de scholengemeenschap wordt toegelicht, wordt niet ingegaan op het strategisch beleid van de verschillende afzonderlijke scholen binnen de scholengemeenschap. Niettegenstaande probeert de coördinerend directeur kandidaat-leerkrachten te stimuleren om de websites van de verschillende scholen te raadplegen en zo mogelijk kennis te maken met de eigenheid en het unieke strategische beleid van de verschillende scholen. Daarnaast geeft de coördinerend directeur tijdens de sollicitatietraining het belang mee om voorafgaand aan een sollicitatiegesprek na te denken over de gewenste opdracht waarin ze willen worden ingezet (bv. een opdracht in een traditioneel jaarklassensysteem, als co-teacher in een grote klas, in een graadsklas), aangezien in de scholen van de scholengemeenschap verschillende aanpakken worden gehanteerd.
… door contact met de stagiairs
Sommige scholen ontwikkelen een systematiek in het begeleiden van hun stagiairs, mede in functie van de opvolging van deze stagiairs met het oog op latere rekrutering. Hierbij houden scholen het strategische in het oog (‘Past iemand bij onze visie/prioriteiten?’) en besteden ze tegelijk aandacht aan de noden van de stagiairs zelf door een degelijke begeleiding te voorzien.
Uit verschillende gesprekken met leerkrachten uit een Vlaams-Brabantse secundaire school bijvoorbeeld blijkt dat bijna alle leerkrachten stage hebben gelopen binnen de school. De directeur gaf aan dat dit geen toeval is, aangezien zij als school inzetten op het begeleiden van stagiairs. Zo leren ze hen goed kennen via onder andere een carrousel op een informatiedag voor studenten en gaan ze na of ze zouden kunnen passen binnen de school. De leerkrachten zien het feit dat zij stage liepen in de school als een pluspunt om er daarna ook aan de slag te kunnen. De school kende hen en zij kenden de school. Tevens waren ze zelf ook sterk overtuigd dat ze er graag les wilden geven.
Proactief rekruteren door contact te houden met de stagiairs kan je als directeur concreet doen door een lijst bij te houden met namen van geschikte stagiairs. Er wordt als het ware op die manier een wervingsreserve aangelegd. Dit heeft als voordeel dat je geschikte kandidaten bij de hand hebt wanneer zich een vacature voordoet. Zo’n lijst biedt ook enige garantie over de kwaliteit van de kandidaten, daar je enkel namen noteert van potentiële collega’s die als positief zijn beoordeeld omwille van hun prestaties. Je beschikt hiermee tevens over relevante informatie die je over onbekende kandidaten niet hebt. Namen verzamelen kan je als directeur ook doen door bijvoorbeeld zelf een klasbezoek te brengen of feedback te vragen aan de begeleidende leerkrachten van de stagiair.