HOME • WAARDERING EN BELONING • WAARDERING VOOR… MAAR OOK DOOR HET TEAM
De schoolleider kan een spilfiguur zijn door af en toe een schouderklopje te geven, maar we zien in verschillende scholen dat het niet altijd de schoolleider hoeft te zijn die waardering uitspreekt en/ of voor beloningen zorgt. In verschillende scholen blijken werkgroepen te worden samengesteld die aan de hand van verschillende initiatieven (bv. een drink organiseren, complimentenkaartjes of talentenkaarten voorzien in de leraarskamer, de leraarskamer aangenaam aankleden) ervoor zorgen dat leerkrachten worden gewaardeerd en beloond voor hetgeen ze doen binnen de school.
In een Oost-Vlaamse secundaire school is er op vraag van de directeur een groep van ongeveer zes leerkrachten samengesteld die zich op regelmatige tijdstippen doorheen het schooljaar inzet voor het belonen en waarderen van alle personeelsleden (directeur, coördinatoren, poetspersoneel, technisch personeel, leerkrachten, leerlingbegeleiders…). Zowel uit de interviews met de directeur als leerkrachten blijkt dat deze werkgroep heel sterk wordt ondersteund door de directeur en dat hij vrij veel autonomie geeft aan de werkgroep om dit vorm te geven.
De werkgroep organiseerde al een kerstfeest voor personeelsleden bij het afsluiten van het eerste semester en een fuif voor het afsluiten van het schooljaar. Sinds kort zorgt het team er ook voor dat doorheen het schooljaar één week uitsluitend in teken van personeelsleden staat tijdens “de week van het werkgeluk”. Voor dit initiatief haalde het team hun inspiratie uit een gelijkaardig internationaal initiatief (https://www.internationalweekofhappinessatwork.com/) waaraan jaarlijks
verschillende bedrijven deelnemen tijdens de laatste werkweek van september. Tijdens deze week zet de werkgroep zich in om elke dag het personeel op een andere manier te belonen of te waarderen. Onderstaande activiteiten vonden onder andere dit jaar plaats tijdens die week:
Verschillende bevraagde leerkrachten blijken de initiatieven van deze werkgroep heel sterk te waarderen omdat dit zorgt voor een positieve sfeer onder collega’s en het welbevinden van personeelsleden opkrikt.
Voor waardering voor en door het team is er ook aandacht in een andere Oost-Vlaamse secundaire school. Deze school stelt voorop een warme school te willen zijn en dit zowel voor leerlingen als leerkrachten. Recent is hiertoe een team samengesteld dat het beleid hierrond vormgeeft en concrete acties onderneemt om dit in de praktijk te brengen. Dit team wordt het ‘warm team’ genoemd en bestaat uit teamleden die zich hiervoor vrijwillig opgeven. De directeur zit hier zelf niet in, maar laat het team zelfstandig aan de slag gaan. Het team toetst af en toe een aantal zaken af bij de directie. Hun verslagen zijn ook te raadplegen via het digitaal platform van de school. Dit kadert ook binnen het streven naar zelfsturende teams in de schoolwerking.
Het ‘warm team’ kreeg aan het begin doelstellingen mee waarover zij per schooljaar rapporteren welke zijn bereikt en op welke manier. Eén van die doelstellingen is inzetten op het welbevinden van de leerkrachten in de school. Hiertoe ondernamen zij verschillende acties: er is een vaatwasmachine aangekocht voor de leraarskamer, de leraarskamer is gezelliger ingericht, er kwam een apart werklokaal waar leerkrachten in stilte kunnen werken, structureel worden bloemen voorzien voor collega’s die uitvallen… Daarnaast zet het warm team ook maximaal in op de betrokkenheid van leerkrachten door bijvoorbeeld de visie omtrent de warme school interactief en op verschillende manieren te bespreken op personeelsvergaderingen. Een voorbeeld is om artikels over warme scholen verschenen in Klasse en Humo door te nemen en goeie acties aan te duiden. Vervolgens treden ze in gesprek omtrent de goed bevonden acties.