HOME • WAARDERING EN BELONING • PERSONEELSVERGADERING ALS EEN MOGELIJKE TOOL VOOR WAARDERING
Personeelsvergaderingen (of teamvergaderingen) worden in vrijwel alle scholen georganiseerd op regelmatige tijdstippen in het schooljaar. Hoewel de invulling van personeelsvergaderingen verschillend lijkt te zijn naargelang de context van de school of het tijdstip in het schooljaar, zien we dat dit overlegorgaan vrijwel in alle scholen als één van de mogelijke kanalen wordt gebruikt om overleg over het strategisch- en personeelsbeleid van de school mogelijk te maken. Zo worden personeelsvergaderingen ingezet om leerkrachten te informeren (bv. over de opdrachtverdeling, aanstelling van nieuwe leerkrachten) en leerkrachten te betrekken bij besluitvorming over het strategisch beleid (bv. door samen na te denken over de missie en visie van de school) of het personeelsbeleid van de school (bv. samen nadenken over de invulling van de pedagogische studiedag). We zien echter ook dat in bepaalde scholen personeelsvergaderingen duidelijk als instrument worden aangegrepen om leerkrachten te waarderen en te belonen. In het voorbeeld dat hieronder wordt geschetst blijkt dat zo’n aanpak ervoor kan zorgen dat de waardering die leerkrachten krijgen tijdens personeelsvergaderingen duidelijk is verbonden met het strategisch beleid van de school.
Zowel uit de verschillende gesprekken in een Oost-Vlaamse secundaire school als de observatie van een personeelsvergadering blijkt dat personeelsvergaderingen in deze school duidelijk worden ingezet als een tool om leerkrachten te motiveren en te waarderen. Dit doet de directeur door de personeelsvergadering te beperken tot de meest essentiële mededelingen en de rest van de tijd aan te grijpen als een moment om het personeel gemotiveerd toe te spreken. Daarnaast probeert de directeur in samenwerking met een groep van leerkrachten op regelmatige tijdstippen ervoor te zorgen dat de personeelsvergadering kan doorgaan in een aangename setting of dat deze gekoppeld is aan een ontspannende activiteit zoals een urban trail binnen de schoolmuren.
Tijdens de observatie van een personeelsvergadering aan de start van het schooljaar is opgemerkt dat naast het informeren van leerkrachten over bepaalde zaken (bv. over leerbegeleiding, infrastructuur, veranderingen in het studieaanbod) een groot deel van de vergadering wordt gespendeerd aan het beklemtonen van verschillende successen die ervoor hebben gezorgd dat bepaalde aspecten van het strategisch plan worden bereikt. Het viel op dat deze successen zijn overlopen en in beeld zijn gebracht via een PowerPointpresentatie. Hierbij is het opvallend dat een duidelijke waardering is uitgesproken naar individuele leerkrachten, groepen van leerkrachten en het volledige schoolteam. Zo is door de directeur beklemtoond dat er is gewerkt aan ‘beroepsfierheid’ doordat leerlingen verschillende awards of prijzen in de wacht konden slepen. Daarnaast is het record aantal nieuwe inschrijvingen sterk beklemtoond door de directeur. Hij duidde er duidelijk op dat het hoge aantal nieuwe inschrijvingen te wijten is aan de inspanningen die het volledige team de laatste jaren leverde. Meer bepaald benadrukte hij de gemeenschappelijke taal die het team spreekt en de gedeelde visie die het team heeft op het vlak van hoe men naar leerlingen kijkt. Het ‘oog hebben voor de talenten van iedere leerling’ haalt de directeur hierbij enkele keren aan als een heel sterk ‘merk’ van de school die volgens hem ook wordt herkend en geapprecieerd door ouders en externen.
Opvallend is dat de directeur de centrale missie en de daaraan gekoppelde waarden verschillende keren herhaalt tijdens de geobserveerde personeelsvergadering en hierbij een beeldende taal gebruikt door aan de hand van foto’s en videomateriaal de visie van de school te representeren.
Uit de interviews met leerkrachten blijkt ook dat personeelsvergaderingen in deze school duidelijk worden aangegrepen om leerkrachten te motiveren door telkens de centrale missie en visie van de school te herhalen.
Personeelsvergaderingen inzetten als tool van waardering betekent in deze school echter niet dat leerkrachten niet op andere manieren erkenning krijgen voor hetgeen ze dagdagelijks doen voor de school en de leerlingen. Uit de interviews met leerkrachten blijkt dat leerkrachten (1) zich ook individueel gewaardeerd voelen door de mogelijkheden die de directeur aanbiedt voor professionele ontwikkeling en door de vrijheid die ze krijgen om zich voor bepaalde projecten te engageren, (2) ze het gevoel hebben dat naar hun noden wordt geluisterd (vb. in functie van opdrachttoewijzing) en (3) er een positieve sfeer wordt gecreëerd door de directeur waarin leerkrachten elkaar ook onderling waarderen. Daarnaast is het opvallend dat de verschillende geïnterviewde leerkrachten er ook op wijzen dat het persoonlijk contact met de directeur en zijn mondelinge waardering tijdens dit informeel contact een belangrijke bron van waardering is. In dit persoonlijk contact is het opvallend dat ook oog is voor het waarderen van individuele leerkrachten voor zaken die ze doen of betekenen in functie van het strategisch beleid van de school. De waardering die leerkrachten op verschillende manieren krijgen zorgt er dan ook voor dat ze zich goed voelen op school en een sterke betrokkenheid voelen tot de school.