HOME • WAARDERING EN BELONING • EEN “STOEFBOEKJE” BIJHOUDEN
Een welgemeend en persoonlijk compliment doet wonderen. Iedere leerkracht heeft unieke kwaliteiten die een meerwaarde kunnen zijn voor een school. Voor schoolleiders is het niet altijd evident om steeds alle positieve zaken te zien en leerkrachten individueel te complimenteren. Uit het hieronder beschreven voorbeeld blijkt dat een logboek met complimenten kan helpen om individuele talenten van leerkrachten in de kijker te zetten.
Naast de algemene waardering die de directeur van een Antwerpse basisschool uitspreekt (bv. tijdens vergaderingen) voor hetgeen leerkrachten betekenen voor de school, heeft de directeur van deze school een notaboekje of stoefboekje waarin ze de positieve zaken noteert die ze doorheen het jaar in de klas, tijdens vergaderingen of bij het nalezen van documenten (bv. LVS, rapporten) opmerkt bij leerkrachten. Het boekje helpt haar om de positieve zaken die ze opmerkt niet te vergeten. Dit “stoefboekje” gebruikt ze om op regelmatige tijdstippen doorheen het schooljaar een compliment te geven aan individuele leerkrachten. Dit jaar gaf ze aan het einde van het eerste semester aan iedere leerkracht een kerstkaartje met een gepersonaliseerd compliment. Uit de gesprekken met leerkrachten blijkt dat dit heel sterk is gewaardeerd binnen het team.