HOME • WAARDERING EN BELONING • EXTRA VERANTWOORDELIJKHEDEN OP BASIS VAN SPECIFIEKE COMPETENTIES
Hoewel de mogelijkheden tot loopbaandifferentiatie beperkt zijn en het leerkracht zijn veelal wordt omschreven als een ‘vlakke loopbaan’, zien we dat in veel scholen toch bepaalde taken aan leerkrachten (bv. klastitularis, coördinator, mentor) worden toegewezen waarvoor leerkrachten al dan niet worden gecompenseerd in hun lesopdracht. We zien ook dat wanneer dit strategisch gebeurt dit als waarderend of belonend wordt ervaren door leerkrachten.
Binnen een Oost-Vlaamse basisschool zet de directie in samenspraak met het schoolbestuur een aantal uren voor bijzondere pedagogische taken (BPT) strategisch in om verschillende leerkrachten te laten werken aan de gestelde prioriteiten van de school. Deze leerkrachten gaan dan bijvoorbeeld als trekker van de werkgroep rond de prioriteit aan de slag en krijgen hiervoor soms één of meerdere uren binnen hun opdracht. De directeur spreekt hiervoor ook bewust bepaalde mensen aan, rekening houdend met hun interesses of competenties. Dit is met andere woorden een voorbeeld van hoe het strategische kan worden verzoend met de individuele noden/wensen van leerkrachten. De leerkrachten zelf ervaren de mogelijkheid om binnen werkgroepen te participeren of extra verantwoordelijkheden op te nemen als positief, los van het feit of ze hiervoor uren krijgen of niet. Vooral het ervaren vertrouwen vinden ze een meerwaarde.